لاستیک زاپاس خودرو: نکات مهمی که باید درباره زاپاس خودرو بدانید
لاستیک زاپاس خودرو: نکات مهمی که باید درباره زاپاس خودرو بدانید

تاریخ انتشار : 1399/9/24/ نمایش : 441 / نظرات : 0

امروزه لاستیک زاپاس خودرو چیزی نیست که با خرید هر خودروی جدید، یکی از آن را در صندوق عقب ماشینتان دریافت کنید. از طرفی اصلاً برخی از خودروها آن‌قدر بزرگ نیستند که بتوانید یک لاستیک زاپاس در صندوق عقب آن جای دهید. به همین دلیل استفاده از لاستیک‌های یدکی موقت با ظاهری متراکم می‌تواند، گزینه خوبی در مواقع پنچر شدن لاستیک‌ها باشد
استفاده از لاستیک زاپاس خودرو با اندازه متراکم
رایج‌ترین نوع لاستیک زاپاس خودرو نوعی تایر متراکم‌تر و به ظاهر کوچک‌تر است که معمولاً در اکثر خودروها جا می‌شود. این نوع لاستیک زاپاس خودرو باید با مشخصات خودروی شما مطابقت داشته باشد، اما به طور کلی نسبت به لاستیک‌های معمولی وزن سبک‌تر و آج کمتری دارد. به همین دلیل از آن تنها برای مواقع اضطراری استفاده می‌شود. در واقع شما در مواقعی که دچار مشکل شدید، می‌توانید از این لاستیک زاپاس خودرو برای رساندن خودتان به نزدیک‌ترین مکانیکی استفاده کنید.
محدودیت در سرعت و فاصله طی شده
اگر ناگهان در طور مسیر متوجه شدید که تایر شما کم باد شده و یا مشکلی در آن ایجاد شده که نمی‌توانید ادامه مسیر را با آن طی کنید، بهتر است از لاستیک زاپاس خودرو خود استفاده کنید. تنها لازم است که در سرعت و طول مسافتی که قرار است طی کنید، دقت داشته باشید. حداکثر سرعتی که می‌توانید با لاستیک زاپاس خودرو طی کنید، نهایت باید ۸۰ کیلومتر بر ساعت باشد است و هیچ‌گاه نباید سرعت خود را از این مقدار بیشتر کنید. در این شرایط بهتر است حتماً مسیرهای جاده‌ای را انتخاب کنید و از ادامه حرکت در بزرگراه‌ها اجتناب کنید. هر گونه افزایش سرعت می‌تواند فشار روی لاستیک را زیاد کند و موجب ترکیدن آن شود.
بروز مشکل در کنترل کردن خودرو
موضوع دیگری که احتمالاً بعد از استفاده از لاستیک زاپاس خودرو تجربه خواهید کرد، از کار افتادن ویژگی ABS و کنترل کشش خودرو است. لاستیک‌های زاپاس شما که سایز و اندازه‌ای متراکم دارند محدودیت‌های زیادی برایتان ایجاد خواهند کرد. باید حواستان باشد که بعد از نصب لاستیک زاپاس خودروتان احتمالاً با فشردن ترمز، بلافاصله متوقف نخواهید شد و در مواقعی که در سرعت بالا ترمز بگیرید، احتمالاً به سادگی و آن‌طور که انتظارش را دارید، متوقف نخواهید شد. حواستان باشد که با نصب لاستیک زاپاس خودرو بهتر است هر چه سریع‌تر خودتان را به تعمیرگاه برسانید، زیرا در صورت طولانی شدن مسیر ممکن است حتی دیفرانسیل خودرو نیز آسیب ببیند.
نیاز به تنظیم فشار ایمن
یک لاستیک زاپاس خودروی متراکم باید فشاری در حدود ۶۰ پوند در اینچ مربع داشته باشد. اگر فشار لاستیک کمتر از این میزان باشد باید کمی هوای درون لاستیک را افزایش دهید. توجه داشته باشید که عمر مفید هر لاستیک زاپاس خودرو حدود ۶ سال است و اگر مدت زمان بیشتری از عمر لاستیک زاپاس خودروی شما می‌گذرد، بهتر است به فکر یک لاستیک جایگزین برای آن باشید.
استفاده از لاستیک زاپاس عادی با اندازه مناسب
استفاده از یک لاستیک زاپاس خودرو با سایز و اندازه‌ای مشابه آن چیزی که نیاز دارید، معمولاً در برخی از ماشین‌ها امکان‌پذیر است. از آنجایی که این نوع لاستیک‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کنند، در همه خودروها به راحتی نمی‌توان از آن استفاده نمود. بسیاری از افراد برای حل این مشکل مکانی را بر روی خودرو درست می‌کنند و لاستیک زاپاس خودرو را در آن قرار می‌‌دهند. به یاد داشته باشید که برای لاستیک زاپاس خودروی‌تان حتماً از لاستیکی با طرح درست و متناسب با سایر تایرهای نصب شده بر روی آن استفاده کنید. بزرگ‌ترین مزیت استفاده از این لاستیک‌ها این است که دیگر نیازی نیست بعد از نصب لاستیک جدید، خودتان را به یک مکانیکی برسانید و می‌توانید با خیال راحت به راهتان در جاده ادامه دهید.
استفاده از لاستیک زاپاس عادی با اندازه نامناسب
یکی دیگر از مواردی که ممکن است در مورد تعویض لاستیک زاپاس خودروی خود با آن مواجه شوید، این است که تایر شما یک تایر معمولی و تمام اندازه باشد، اما اندازه آن با اندازه سایر لاستیک‌های خودروی شما متفاوت باشد. استفاده از لاستیک زاپاس خودرو در چنین شرایطی نیز نیاز به رعایت نکاتی دارد. با استفاده از این تایرها می‌توانید مسیری طولانی‌تر از زمانی که از یک تایر متراکم استفاده کرده‌اید را طی کنید، اما به هر حال هنوز هم باید به دنبال راهی برای رسیدن به یک مکانیکی برای نصب یک لاستیک زاپاس خودروی متناسب باشید. تنها در شرایطی که هیچ لاستیک زاپاس خودروی دیگری در دسترس ندارید، می‌توانید از یک لاستیک نامتناسب استفاده کنید و هر چه سریع‌تر برای نصب یک لاستیک مناسب اقدام کنید.
ستفاده از لاستیک زاپاس موقت با اندازه عادی
لاستیک زاپاس موقت، نوع دیگری از لاستیک زاپاس خودرو است که کاملاً با خودروی شما مطابقت دارد اما سبک‌تر و ظریف‌تر از لاستیک اصلی است و از آن به صورت موقتی استفاده می‌شود. این لاستیک‌ها معمولاً با مشخصات خودروی شما مطابقت دارد اما برخلاف لاستیک‌های متراکم، در زمان حرکت مشکلی در ترمز ABS و کنترل خودرو برای شما ایجاد نمی‌کند. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از این نوع لاستیک زاپاس خودرو این است که وزن کم‌تری دارند و به همین دلیل برای استفاده موقتی در زمان‌های اضطراری گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.
کلام آخر
بررسی مکرر لاستیک خودرو و همچنین به همراه داشتن یک لاستیک زاپاس خودروی مناسب در صندوق عقب ماشینتان، ایده خوبی است تا در مواقع پنچری کمتر با مشکل روبه‌رو شوید. بهتر است همیشه در ماشینتان یک جعبه لوازم یدکی و دفترچه راهنمای خودرو را به همراه داشته باشید تا زمانی که ماشین پنچر شد، بتوانید خودتان لاستیک زاپاس را نصب کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
تحويل رايگان

تحويل رايگان

انتخاب زمان تحويل

پاسخ گويي 24 ساعته

پاسخ گويي 24 ساعته

05832231302

سفارش آنلاين

سفارش آنلاين

سفارش محصولات

درباره ما

فروشگاه رینگ و لاستیک سلیم | رینگ و لاستیک بجنورد
فروشگاهرینگ و لاستیک سلیم در زمینه عرضه رینگ ، رینگ اسپرت و لاستیک بصورت کلی و جزئی فعالیت رسمی خود را آغاز نموده است.
در حال حاضر با 20 سال تجربه در زمینه فروش رینگ و فروش لاستیک جزو معدود عرضه کننده هایی می باشیم که در راستای سهولت مشتریان در اتخاب رینگ و لاستیک ، اقدام به ایجاد فروشگاه اینترنتی رینگ و لاستیک نموده است. 

انواع سرویس ها

عضویت در خبرنامه